- skæg og ballade med en alvorlig bagside
Du kender TikTok - det er bare sjov og ballade!
Så måske synes du det er lidt underligt, at myndighederne i mange lande begynder at være mere og mere opmærksomme på, om man bør lave nogen regler for, hvad TikTok må gemme af oplysninger om dig, og hvad TikToks data om dig i det hele taget må bruges til.
Vidste du for resten, at TikTok er en kinesisk app? Det er jo ikke i sig selv et problem, men de kinesiske regler for, hvordan kinesiske firmaer gemmer oplysninger om deres brugere er meget forskellige fra de danske regler. Så måske er TikTik ikke bare sjov og ballade!
TikTok er i øvrigt ikke den eneste app, som gerne vil have fat i dig og dine data. Prøv at tænke over rækken af apps, som du allerede HAR brugt og måske er blevet træt af igen: Facebook, Twitter, Instagram osv. De har alle sammen det til fælles, at de giver dig en oplevelse af at være sammen med dine venner i cyberspace. Men de gør det ikke gratis, og måske bør man være mere opmærksom på, hvilken pris man betaler, og hvad de kan bruge oplysningerne om dig til?
Klassetrin: 8. - 9. kl.
Varighed: 2 timer
- med dine fødder
De computere, vi har, bliver bedre og bedre og hurtigere og hurtigere. De bliver for resten også billigere og billigere. Men vi menneskers hjerne har ikke rigtigt udviklet sig i de sidste mange millioner år, så måske bliver vi snart overhalet. Eller også skal vi mennesker bare lære at tænke anderledes, sådan at vi kan udnytte computerne og robotterne bedre, i stedet for at føle, at vi bliver kørt ud på et sidespor.
Nøglen hedder Computational Thinking! Og det handler ikke om, at du skal tænke som en computer eller en robot. Men du skal lære noget om, hvordan en computer eller robot ”tænker”, for hvis du bliver bedre til at fortælle robotten eller computeren, hvad den skal gøre, så kan det blive en enorm hjælp i resten af dit liv.
Vi skal slet ikke bruge computere i de to timer. Men vi skal løse problemer ved at beskrive dem på en anden måde, end vi plejer – og så skal vi i øvrigt have skoene på og ud i virkeligheden en tur for at se, om vores nye metode faktisk virker, som den skal!
Klassetrin: 8. - 9. kl.
Varighed: 2 timer
Kryptering er en ældgammel metode til at sikre, at meddelelser kun bliver læst af den rette modtager. Oprindeligt var det for dronninger og generaler, men nu bruger alle danskere det.
Leg med kryptering af beskeder på din medbragte computer og lær om systematikken bag. Arbejd med klassiske krypteringsmetoder og kobling til computerens muligheder. Klassisk kryptering er tekstbaseret og principperne prøves af. Computere er gode til tal og statistik, så de kan bruges til at knække koder. Herudover kan et almindeligt regneark bruges til at illustrere principperne, så man ikke skal lave så meget manuelt arbejde, som man kunne se i en spionfilm.
Eleverne lærer et par klassiske krypteringsmetoder og en introduktion til talsystemerne, der ligger bag al tekst- og talbehandling i en computer.
Øvelserne laves på en medbragte computer, så man har eksemplerne med hjem.
Klassetrin: 8. - 9. kl.
Varighed: 5 timer