Vi møder alle behovet for at låne penge til et større indkøb, men hvordan får du det bedste tilbud?
Der arbejdes med beskrivelse af de gængse lånetyper, som udbydes i dag. Opsparing og annuitetslån er de almindeligste, men afdragsfrie lån har også været udbudt i en periode.
Formlen til at beregne ydelse på et annuitetslån og opstilling af en amortisationsplan (en præcis plan for tilbagebetalingen), er nyttig for at kunne følge med i beregningerne, når man får et tilbud fra en bank eller en bilforhandler. Så ved man også, hvornår man er færdig med at betale.
Eleverne lærer formler og regnearkseksempler til selv at regne lån efter og få et grundlag for at sammenligne flere lånetilbud for at kunne vælge det mest fordelagtige lån, når de selv skal ud og købe deres første iPhone eller Mac.
Klassetrin: 8. - 9. kl.
Varighed: 2 timer
Hvordan laver Statens Seruminstitut beregninger på virusepidemier?
Ved at bruge sandsynlighedsregning og modelberegning laver vi vores egen sygdom, og undersøger hvordan det hænger sammen. Vi simulerer smittespredning og laver prognoser for, hvor mange vil blive smittet.
Hvordan slår vi virussen ihjel? Ved hjælp at matematik forstår vi, hvordan man kan slå sygdom ihjel, og hvorfor karantæner virker.
Vi arbejder med:
- Hvad er en matematisk model?
- Hvad er forskellen mellem en matematisk model og virkeligheden?
- Hvorfor er en matematisk model brugbar, og hvor er begrænsningerne?
Klassetrin: 8. - 10. kl.
Varighed: 2 timer
Ved at lave om på regnereglerne for matematik vil vi arbejde med at forstå, hvorfor matematikken hænger sammen. Vi ændrer på regler og undersøger, hvordan fundamentale sammenhænge i matematikken hænger sammen eller ikke hænger sammen.
Vi udfordrer hinanden i at finde bestemme mønster i matematikken, når vi ændrer på spillereglerne for matematik.
Klassetrin: 7. - 10. kl.
Varighed: 1 - 2 timer
Hvordan undgår man at komme i Luksusfælden, hvordan undgår man at komme i RKI, og hvordan bliver man millionær, inden man er 18?
Vi lærer dig alle de hemmelige tricks i bogen. Vi opgraderer dine finansielle skills, sådan at din økonomiske forståelse stiger, og vi viser dig vejen til en sikker fremtid.
Klassetrin: 8. - 10. kl.
Varighed: 2 - 3 timer
Vi starter forretning, og skal have varer at sælge.
Men spørgsmålet er, hvor stort et lager vi skal have, og hvad vi skal have på lager.
Vi undersøger forskellige leverandører, og udarbejder forskellige strategier for, hvordan vi sikrer, at vores lager er fyldt. Vi undersøger hvor mange penge vi skal have varer for på lageret, og hvor meget vi skal købe for at kunne holde gang i forretningen.
Med andre ord, hvordan arbejder en moderne virksomhed, når det kommer til indkøb og salg?
Klassetrin: 7. - 10. kl.
Varighed: 1 - 3 timer
Tværfagligt forløb: Matematik - afsætning
Unge med rod i økonomien, der ikke får tilstrækkelig økonomisk vejledning, er ofte også dem, der ender med at blive dårlige betalere på den lange bane. De bliver fanget i gældsspiralen, hvor de optager forbrugslån/kviklån/Facebook-lån, hvor renten er tårnhøj.
Bedre vejledning om økonomi kan hjælpe unge med at få styr på deres privatforbrug. Teenageårene er for de fleste danske unge præget af behov og muligheder for stort forbrug. Men samtidig er det en periode, hvor de muligvis selv skal betale deres regninger til tiden og lave et budget for at få månedsindkomsten til at række til faste og variable udgifter.
For mange unge kan det virke uoverskueligt selv at skulle stå for at holde styr på økonomien, og en mangel på dette kan nemt få alvorlige konsekvenser.
PRODUKT
Ved hjælp af udregninger og dialog skal eleverne få et overblik over, hvordan de kan navigere i et samfund præget af forbrugsfest.
Klassetrin: 8. - 9. kl.
Varighed: 4 timer (kan tilpasses)
Tværfagligt forløb: Matematik - virksomhedsøkonomi