Vi går bagom nogle af de største YouTube celebrities i Storbritannien og ser på deres liv og karriere.
I dette forløb vil vi blandt andet have fokus på influencer-marketing og se nærmere på teorien bag fx youtuberes kommercielle rolle som mikro- og makroinfluencere for virksomhederne, de repræsenterer.
Vi vil arbejde tværfagligt med engelsk (sproglige emner) og dansk (afsætningsmæssige emner).
Vi bruger computer eller telefon.
Hop to see you soon!
Folkeskolefag: Engelsk og Samfundsfag
Klassetrin: 8. - 10. kl.
Varighed: 3 timer
Udbydes: Februar - April og September - December
#BlackLivesMatter er en menneskerettighedsbevægelse, der begyndte i USA i 2013, og som nu er at finde i mange lande, herunder Danmark.
Den 6. juni 2020 demonstrerede flere end 15 millioner Amerikanere i mere end 550 byer over drabet på George Floyd og andre Afroamerikanere, som er blevet dræbt under politianholdelser.
I dette forløb ser vi nærmere på bevægelsen og dens historiske rødder i den amerikanske borgerrettighedsbevægelse. Der drages paralleller fra sommerens demonstrationer til Den store march for arbejde og frihed i Washington i 1963, hvor 250.000 mennesker samledes, og hvor Martin Luther King Jr. gav sin berømte I Have A Dream-tale.
I Danmark har Black Lives Matter Danmark arrangeret demonstrationer i sympati med den amerikanske bevægelse, men har også andre fokuspunkter som hverdagsracisme og afrikanske bådflygtninge.
Oversigt over forløbet:
- #BlackLivesMatter — hvad er det for en bevægelse, der sker i USA lige nu og hvorfor?
- March i Washington 1963 — hvorledes Afroamerika før har opnået rettigheder ved demonstrationer
- Hvorfor Black Lives Matter i Danmark?
Folkeskolefag: Engelsk og Historie
Klassetrin: 7. - 10. kl.
Varighed: 3 timer
Udbydes: Februar - April og September - December
I denne aktivitet vil eleverne beskæftige sig med fagene spansk og engelsk. Der bor 38 millioner mennesker i USA med mexicansk herkomst. Mange af disse omtaler sig selv som chicanoer. De dyrker deres tilhørsforhold til de indianske kulturer i sprog, kunst, tatoveringer og musik. Måske har du set animationsfilmen Coco, hvor drengen Coco på De Dødes Dag rejser til dødsriget for at finde sin tipoldefar?
Bander dyrker tatoveringer, og i nogle fængsler har fangerne endda lært sig aztekisk for at kunne tale sammen, uden at vagterne forstår dem.
I dette forløb vil vi undersøge, hvordan chicanoer bruger symboler og myter tilbage fra aztekerne til at forme deres identitet i dag.
I forløbet undersøger vi:
- Hvem var aztekerne?
- De dødes dag - symboler og ritualer
- Musik og dans
- Hvordan bruger bander tatoveringer?
Folkeskolefag: Engelsk og Historie
Klassetrin: 5. - 6. kl.
Varighed: 2-3 timer
Udbydes: Februar - April og September - December