Innovationsdagen på HHX Herning bød på træning af den kreative muskel og praktisk anvendelse af kreative og innovative teknikker.
Eleverne blev delt op i hold med andetårselever fra HHX som procesguider, og holdene skulle ud fra en række spørgsmål udvikle enten en reklame/webfilm eller "verdens fedeste butik" for Sport24.
De gule lapper var spredt udover hele lokalet – både på tavler og gulve. Ligeså befandt eleverne sig også både på borde, stole og gulve i deres kreative idéudviklingsproces.
Der blev arbejdet med idéer som en reklame for sko, der kan få én til at hoppe rigtigt højt og en sportsforretning i en skov med både internethandel, fodboldbane, svømmehal og cykelbane, så udstyret for alvor kan prøves af, inden man køber det.
- Det er en anderledes måde at lære på. Det er spændende at brainstorme. Der er ingen begrænsninger, alt kan prøves af, og vi kan gøre, hvad vi vil, siger Mikkel Henriksen, der går i 8. klasse på Vinding Skole.
Klassekammeraten Casper Golczyk er enig.
- Det er sjovt at få idéer og lave sin egen mærkelige sportsbutik, siger han.
Dommerpanelet bestod af: Vibeke Nipper/TVMidt-Vest, Joan Hansen/Herning Byråd, Karsten Olsen/Happy & Co. og Jacob Petersen/Happy & Co.
Dagens bedste idé kom fra gruppen Herningvester 4.3, der bestod af elever fra Herningsholm Skole og Vestervangskolen. Gruppen vandt, fordi de havde lavet en flot fremlæggelse, og samtidig var der flere realiserbare muligheder i deres idé om en “kæmpe sportsbutik” med kunden i centrum.
Innovationsdagen blev afviklet i samarbejde med Erhvervsrådet og Herning Kommune.