Animal Allies indtog Herningsholm Erhvervsgymnasium

Lørdag den 5. november fyldte First Lego League-deltagere og deres familier Herningsholm Erhvervsgymnasium med Lego-robotter, flotte udstillinger og god stemning

Da First Lego League igen år blev afholdt på Lillelundvej, var det med hele 450 deltagere fordelt på 45 hold. Det rekordstore antal dystede i alle Herning-finalen med samme mål. At kvalificere sig til den nordiske finale.

Grupperne med børn og unge i alderen 10 til 16 år kæmpede om at opnå det højeste antal point i tre forskellige discipliner: baneløb med robot, fremlæggelse af forskningsprojekt og profilering af forskningside på stand.

- I år skal holdene løse disciplinerne inden for temaet Animal Allies. Vi vil gerne sætte fokus på, hvordan vi som mennesker kan samarbejde med dyr. Det kræver noget nytænkning i forhold til, hvordan dyr og mennesker kan bruge hinanden, forklarede Birger Kjærsgård Andersen, faglærer på Herningsholm Erhvervsskole og med i turneringskomitéen. 

”3 – 2 – 1 – KØR” 

I baneløbene fik hver gruppe tre forsøg af hver 2 ½ minutter til at få deres robot til at løse en række opgaver på den forudbestemte bane. Deltagerne havde inden konkurrencedagen brugt mange timer på at bygge robotten og programmere den.

Til at styre slagets gang var indkaldt professionel assistance. Kåre og Emil fra Store Nørd havde styr på holdene og kommenterede entusiastisk alle løbene.

- De starter med hajen, og den står lige inden for området. Nu får de skiftet værktøj på deres robot, og igen handler det om at får robotten placeret helt korrekt i startområdet, så de kan få tømt køleskabet for foder, lød det fra højtalerne ud over de heppende holdkammerater. 

Opgaverne fulgte selvfølgelig dyre-temaet, og der blev derfor snakket om alt fra flytning af bier og grise til transport at møg-prøver. 

- Vi gik blandt andet efter at flytte hajen ud på plads og få møg-prøverne lagt rigtigt. Det er fedt, men også stressende af være med, for man skal nå så meget som muligt på 2 ½ minutter. Man når slet ikke at lægge mærke til alle de folk rundt om, når man er i gang med at køre. Det er sjovt at programmere, for man skal bare prøve sig frem, og der er flere løsninger, som man skal vælge mellem, sagde Gustav Vestergaard fra 4. klasse på Skarrild Skole efter en flot tur på konkurrencebanen.

Hvordan aktiverer man høns?

I forskningsprojekterne kom grupperne vidt omkring. I 8. klasse på Uhre Friskole havde forskningsgruppen undersøgt, hvordan man kunne skabe et bedre liv for høns.

- Vi har set på, hvordan man bedst kan aktivere høns og give dem de bedst mulige vilkår. Vi har for eksempel lavet forsøg med aktiveringsbolde, som man kan se i den her film. Og så har vi kigget på forskellen mellem burhøns og økologiske høns, forklarede Stine Sand om projektet.

- Det har været sjovt og spændende. Vi har haft en helt emneuge med det, så vi kunne rigtigt komme ind i projektet. Vi har lært, at man skal forholde sig kritisk, sagde klassekammeraten Thea Møller.

Et nørdet show

Inden en vinder kunne kåres fyrede Kåre og Emil et show af, hvor de viste hvor seje, nørdede tricks egentlig kan være. Det stemte fint overens med tanken bag hele arrangementet.

- Med First Lego League vil vi jo gerne ruske lidt op i eleverne og prøve at vække en basal interesse for naturvidenskaben og de tekniske fag, forklarede Birger Kjærsgård Andersen.

Efter mange flotte præstationer blev det i sidste ende gruppen Animal Patrol fra Hedemølle Efterskole, der løb med førstepladsen og en billet til den skandinaviske finale den 3. december i Bodø, Norge.