Elever og lærere fra smedeuddannelsen på Herningsholm og eleverne i 6. klasse på Nørre Snede Skole har over de seneste par måneder samarbejdet om konstruktion af køretøjer, der skulle drives frem ved hjælp af en boremaskine. Erhvervsskoleeleverne og folkeskoleeleverne idégenererede og udviklede sammen undervejs i forløbet, hvor STEM-kompetencer og den entreprenante didaktik var omdrejningspunktet. Forløbet er en overbygning i forhold til elevernes udvikling af et transportbånd i 5. klasse i samarbejde med elever og lærere fra smedeuddannelsen.
Forløbet blev rundet af med en fremvisning af de færdige køretøjer for forældre og søskende samt rundvisning på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier den 21. marts. Begge samarbejdsforløb har været en del af projektet Smartskills.
Forløbet er udviklet af de involverede lærere og ledere og tager afsæt i en kombination af den entreprenante didaktik og STEM (Science, Technology, Engineering og Math).
Samarbejdet er en del af det regionale projekt, ”Smartskills”, hvor der arbejdes med 3 indsatser:
- Kendskab til erhvervsuddannelserne
- Valg af erhvervsuddannelse
- Flere praktikpladser
Projekts aktører er grundskoler, erhvervsskoler, UU-centre, skoleforvaltninger, erhvervsservice, virksomheder, brancheorganisationer og de faglige organisationer. Projektet støttes af Region Midt og EU’s Socialfond.
Målet er, at flere børn finder interesse for erhvervsuddannelserne, og at flere unge ad den vej inspireres til at vælge en erhvervsuddannelse.