Under brobygningen har 8. klasses eleverne både vejledning og almindelig undervisning, så de får en fornemmelse af, hvad det vil sige at gå på HHX Ikast.
I matematik lærer eleverne sandsynlighedsberegning ved at kaste med to terninger 25 gange og se på sum af øjne og hyppighed. Underviser John Engelund tegner et diagram på tavlen, og eleverne følger interesseret med, mens ord som kvartil og median bliver skrevet op og resultaterne diskuteret.
Anders Skov Petersen og Tasia Holdgaard Jæger fra 8. klasse på Præstelundskolen i Brande er enige om, at brobygningen på HHX Ikast har været god.
- Jeg synes, det er godt, og vi har lært noget nyt i både matematik og samfundsfag, siger Anders Skov Petersen og bakkes op af klassekammeraten.
- Jeg synes, det har været meget spændende, og vi har lært en del. Det bedste har været, at lærerne var gode til at hjælpe, og at vi har haft fag, som vi ikke har i folkeskolen, siger Tasia Holdgaard Jæger.
Spansk var sjovest
Også Anders Skov Petersen er tilfreds med underviserne.
- Der er nogle gode lærere, der går i dybden med tingene og hjælper os med det samme, hvis vi mangler hjælp, siger Anders Skov Petersen.
Men det sjoveste ved brobygningen har været spanskundervisningen, mener klassekammeraterne.
- Spansk var det sjoveste, fordi det er et helt nyt sprog, siger Tasia Holdgaard Jæger.
- Der kunne vi grine af hinanden, for ingen kunne finde ud af det, supplerer Anders Skov Petersen.
Selvom klassekammeraterne fra Præstelundskolen er enige om, at brobygningen har været god, er de endnu ikke helt afklarede med hensyn til deres fremtidige uddannelsesvalg.
- Jeg tror ikke, det bliver HHX, for jeg er ikke så vild med matematik, men jeg synes, man skal prøve brobygning her, for man lærer noget, siger Anders Skov Petersen.
- Jeg har ikke taget stilling til det endnu, men det er et spændende sted, og man får noget ud af det, siger Tasia Holdgaard Jæger.