Fællesskab, velforberedt og respekt var nogle af de overordnede kategorier, som eleverne i GF14 på Erhvervsgymnasiet i Herning efter gruppearbejde og diskussion på klassen nåede frem til bør kendetegne den gode elev på Herningsholm.
Indledningsvis var eleverne blevet inddelt i grupper af fire, hvor hver elev individuelt skulle formulere fem ting, som han/hun mente karakteriserer gode vaner og studievaner for den gode elev på Herningsholm. Eleverne var blevet indskærpet at vanerne skulle formuleres som handlinger.
Dernæst blev de valgte vaner præsenteret i gruppen, der så i fællesskab udvalgte de tre, de fandt vigtigst og skrev dem op på tavlen.
Da tavlen nu var skrevet fuld med gode bud på efterstræbsværdige handlinger, skulle eleverne så, med hjælp fra underviseren, træde et trin højere op på refleksionsstigen og derfra danne sig et overblik, der tillod nogle eventuelt gennemgående mønstre at træde frem og dernæst samle de mange handlinger i fem-syv overordnede kategorier.
Adfærdskodeks for klassen
Forud for elevernes arbejde havde også lærerne i Herning og Ikast arbejdet med, hvad der set med deres lærerbriller burde kendetegne den gode elev. Lærernes bud på en liste med positive værdier indeholdt begreber som rummelig, ordentlig, vedholdende, nysgerrig og struktureret.
Afslutningsvis diskuterede og sammenlignede eleverne så ligheder og især forskelle mellem deres bud og lærernes.
Formålet med hele denne øvelse var at få formuleret og blive enige om et adfærdskodeks for klassen. Dette vil fremover hænge på plancher i klassen, og derved udgør en synlig rettesnor, elever og lærer kan vende tilbage for at se, om de fælles opstillede normer så også er blevet en del af klassens DNA.