Der var varme i kinderne og begejstring i stemmerne hos folkeskoleeleverne, da de på deres stand pitchede deres ide til en grøn omstilling for dommerne bestående af HHX’ere.
-Vores præsentation gik rigtig godt, men vi har også arbejdet rigtig meget med den, og så har vi holdt vores præsentation for både vores lærere og for vores forældre, inden vi skulle herind, og efterhånden som vi har fået feedback, har vi ændret i vores fremlægning, fortæller Mathias Nielsen fra 6a på Dalgasskolen i Brande, efter han og hans gruppe havde præsenteret deres ide.
Se tingene fra andre vinkler
Det var dog ikke kun folkeskoleeleverne, der var lidt spændte ved tanken om, at skulle levere varen og virkelig få solgt deres ide til dommerne. Også blandt dommeren fra HHX, kunne der spores en vis lampefeber ved pludselig at befinde sig på den anden side af bordet, og ved det at skulle stille de rigtige spørgsmål og nå frem til den rette bedømmelse.
-Vi er lige så nervøse, som de er, for det nytter for eksempel ikke at stille for svære spørgsmål, men det er altså noget, man først for alvor finder ud af undervejs. Der er nogle rigtige gode imellem grupperne, som har arbejdet meget med deres ide, fortæller Dennis Do fra 3.g., der sammen med klassekammeraten Shantos Vaihuntharajah fra 3.g. udgjorde et af dommerholdene.
- Vi prøvede også at bedømme sidste år, og det var meget sjovt. Da de var glade for at have os som dommere, spurgte de os så igen. Vi kan godt lide det. Som dommere lærer vi også at se tingene fra andre vinkler, end vi normalt gør: At se, hvordan eleverne fremlægger og vurdere forskellen mellem deres præsentationer, fortæller Shantos Vaihuntharajah.
Væld af grønne ideer
Blyanter uden træ, pant på metaldåser, oprydningsskibe og vindmøller sat ved motorvejene, så bilernes slipstrøm kan omdannes til energi, der senere kan bruges til at oplyse vejskilte og gadebelysning med, det var bare nogle af de mange kreative ideer til grøn omstilling, som folkeskoleelverne præsenterede for dommerne.
Disse skulle så bedømme præstationerne ud fra graden af nytænkning, kvaliteten af fremlæggelsen, modellens raffinement, og om eleverne havde inddraget deres netværk i udarbejdelsen af ideen. De bedste grupper kan se frem til at skulle en tur til Fredericia, hvor den landsdækkende finale i Projekt Edison bliver afviklet.
Projekt Edison er en landsdækkende opfinderkonkurrence for elever i 6. og 7. klasse, og under et længere forløb vil eleverne stifte bekendtskab med koncept- og produktudvikling, præsentationsteknik, visualisering og markedspotentiale.
Fonden for Entreprenørskab fastsætter i samarbejde med de deltagende kommuner et nationalt tema, som eleverne skal arbejde med.
Målet er, at hver gruppe fremstiller et produkt, hvilket de efterfølgende skal fremvise og pitche – først til en af lokalfinalerne og senere – hvis deres produkt står distancen – til landsfinalen.