63 nye EUX-elever fra Herningsholm Erhvervsskole har torsdag afsluttet fire intensive uger, hvor de er blevet kastet ud i et stort projekt. Efter 14 dage på deres nye uddannelse blev de delt ind i grupper, som skulle designe og bygge et kolonihavehus. Kravet til huset var, at det skulle have et areal på 3x2 meter og være forsynet med udekøkken, el, vand, kogezone og internetforbindelse.
Efter den første svære periode med et blank stykke papir og mange løse idéer, har elevernes engagement været enormt, og mange har haft svært ved at gå hjem om eftermiddagen.
- Det er fedt, at vi så hurtigt får lov til at lave noget. Det giver blod på tanden. Projektet har fyldt meget. Jeg har arbejdet mellem 9 og 10 timer om dagen i de sidste tre dage, og jeg har drømt om huse, siger 21-årige Asger Ottesen, der går på EUX Bygge og anlæg.
Krav om samarbejde og selvstændighed
Eleverne har fået frie hænder hvad angår udseende og materialer, og der er kommet mange forskellige idéer.
- Det sjoveste var, at man selv måtte designe huset, og der var åbent for idéer. Man kunne lave, hvad man brændte for, siger EUX-elektriker Simon Gaasdal, 17 år.
Det har været en krævende opgave, når man som de fleste kommer direkte fra folkeskolen og har et begrænset kendskab til projektplanlægning og de forskellige håndværk, som opgaven kræver. Men også en meget motiverende opgave, hvor eleverne selv har haft ansvar for det endelige produkt.
- Vi startede med en brainstorm, hvor vi smed idéer op på en tavle. Så udvalgte vi de bedste og lavede skitser. Vi valgte at lave en hems, og den er rigtig fed. Og så har vi lavet en grill i stedet for en kogeø, fordi grill var mere kolonihavehus-agtigt, siger EUX-smed Jesper Nielsen på 16 år.
Eleverne har selv organiseret, hvordan de ville løse opgaven, som også indebar en rapport med opgaver indenfor alle uddannelsens fag – fra matematik til samfundsfag.
Problembaseret læring
Projektet er bygget op omkring problembaseret læring, som tager udgangspunkt i et projekt og dertil knytter forskellige faglige udfordringer. Det stiller høje krav til eleverne, som skal omstille sig og finde løsninger på uvante situationer. Lærerne er ikke styrende, men fungerer som rådgivere, som eleverne kan henvende sig til efter behov. Uddannelsesleder Martin Lyhne Holmgaard er meget tilfreds med resultaterne:
- Det er en stor succes. Eleverne er meget koncentrerede og tager aktivt del i det. Det er deres eget projekt. Jeg er meget glad for at se deres gå-på-mod og deres lyst til at løse opgaven, siger Martin Lyhne Holmgaard, som ser projektet som et billede på, hvordan EUX-uddannelsens fokus skal være i fremtiden.