Elever får mentale værktøjer til fremtiden

De seneste år har Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier arbejdet med at styrke elevers faglige og mentale styrke. I et samarbejde med mentaltræner Carsten Oldengaard begyndte skolen at afprøve mentaltræning, og nu bliver redskaberne brugt i klasselokaler, værksteder og til konkurrence.

Mentaltræning er et velkendt redskab for topatleter, og i de seneste år er værktøjerne også blevet udfoldet på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier. Her er man blandt de første erhvervsskoler i landet, der tilbyder mentaltræning til elever, og det har gavnlig effekt.

"Vi kan bruge mentaltræning i mange forskellige sammenhænge. Både for at hjælpe den enkelte elev, men også hos underviserne. Vi er optaget af, hvordan vi med særlig fokus på præstationen og detaljen kan påvirke resultater positivt både til konkurrencer, svendeprøver eller eksaminer," siger uddannelsesdirektør Martin Lyhne Holmgaard.

I begyndelsen har en håndfuld uddannelser forsøgt sig med mentaltræningen og dens værktøjer, og ifølge Maiken Kragbæk Dahl, som har stået i spidsen for at udbrede træningen på skolens erhvervsuddannelser, er de samlede redskaberne blevet til en ensartet proces.

"Mentaltræningen har givet os et fælles sprog og konkrete værktøjer, så fokus er på præstationen og processen – og knap så meget på de negative tanker og følelser," fortæller projektlederen, der selv tidligere har haft gavn af mentaltræning som konkurrence-elev under sin frisøruddannelse. 

 

Professionel mentaltræner på sidelinjen

Til at implementere de rette værktøjer har Herningsholm haft et samarbejde med mentaltræner Carsten Oldengaard. Han har arbejdet med området i sportens verden i 16 år, og selvom elever på erhvervsskolen ikke er topprofessionelle sportsatleter, har Carsten set flere af de samme dilemmaer.

"Jeg tror på, at mentaltræning i skolen kan hjælpe elever med at fokusere, reducere eksamensangst og håndtere pres i konkurrenceprægede situationer. I hverdagen kan det bruges til at forbedre koncentration, målrettethed og problemløsning, og de mentale værktøjer og indsigter i at komme i flow er godt for elevernes selvtillid og øger trivslen," siger han.

Nogle af de værktøjer, som Carsten Oldengaard har præsenteret for undervisere, er gameplans, fokustræning, træning af indre dialoger og feedback.

 

En hverdag med mentaltræning

Udvalgte undervisere på Herningsholm har til en start fået undervisning i, hvordan mentaltræning kan implementeres i dagligdagen og i træning op til konkurrencer.

Ifølge Carsten Oldengaard hjælper mentaltræning med at navigere i pressede situationer og til at træffe bedre beslutninger, og derfor har undervisere brugt det til at træne elever forud for større konkurrencer som DM i Skills.

"Det har været en lang rejse, men vi ser en generation, der tør arbejde med mental sundhed. Det at kunne kontrollere tanker og følelser mest optimalt gør en afgørende forskel. Det bidrager til at styrke opfattelsen af egne evner," lyder det enstemmigt fra uddannelsesdirektør Martin Lyhne Holmgaard og projektleder Maiken Kragbæk Dahl.

Målet er at sætte mentaltræningen på skoleskemaet, så det kan gavne flere elever på Herningsholm, og så flere får gode oplevelser med det at skulle præstere, uanset om det er til den allerførste eksamen eller nationale konkurrencer.