Det kræver dygtige matematiske hjerner at tage en erhvervsuddannelse, og en ny analyse viser, at langt de fleste elever, der begynder på erhvervsuddannelse direkte efter folkeskolen, har mere end 4 i både dansk og matematik fra folkeskolens afgangseksamen, mens en tredjedel – 35 procent – har 7 eller derover i matematik.
Til den tredjedel hører Patrick Dam og Magnus Friis, der begge er 16 år og begyndt på GF1 på Herningsholm Erhvervsskole i august.
- Jeg har altid vidst, at jeg gerne vil være tømrer. Jeg var ved at være træt af folkeskolen, og det her er skole på en anden måde. Vi har ikke hjemmearbejde, men har tid til at lave det hele her på skolen. Dansk er lidt det samme som i folkeskolen, men tanken om hjemmearbejde gad jeg ikke, siger Patrick Dam, der har valgt en erhvervsuddannelse på fagretningen Bygge og bo.
Klar til at læse videre
Magnus Friis har valgt en EUX på fagretningen Bygge og bo. EUX kombinerer en erhvervsuddannelse og en gymnasial eksamen og er derfor en teoretisk tung.
- Jeg ville have en erhvervsuddannelse uden spildtid, så jeg ville i gang med det samme efter folkeskolen. Jeg har valgt en EUX, for det giver god mening at tage det ekstra skoleår nu, så jeg er klar til at læse videre en gang, hvis jeg vil det. Det tænker jeg, at jeg vil på et eller andet tidspunkt, siger Magnus Friis, der på EUX’en dog ikke slipper for hjemmearbejde.
- Vi har allerede haft hjemmeopgaver, og jeg kan godt mærke, at det er anderledes end i folkeskolen, hvor vi ikke har haft lektier for. Mandag og onsdag har vi grundfag – de gymnasiale fag. Vi gør tre fag færdige ad gangen, så det er lidt massivt med de gymnasiale fag. Men de andre dage, de forsvinder bare, fordi vi er på værkstederne, siger Magnus Friis.
Elevlønnen er højere
De to kommende håndværkere er blevet mødt med en vis skepsis i forhold til deres valg af uddannelse.
- Du kan jo sagtens skole, så hvorfor vælger du ikke gymnasiet, har flere sagt. Men hvad nytter det, når man hellere vil noget andet, siger Patrick Dam.
- Det er derfor, jeg har valgt EUX, fordi jeg får begge dele. Elevlønnen er højere, og vi laver noget, vi hellere vil, og det er bare fedt her. I samfundsfag er vi for eksempel ude og se tingene, vi arbejder med, siger Magnus Friis.
- Ja, vi har været i Retten og skal på besøg hos politiet, supplerer Patrick Dam.
Analysen ”Hvem er GF1-eleverne?” er udarbejdet af Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, DEG, på baggrund af en særkørsel fra Danmarks Statistik af data på elever, der er startet i hhv. 2014, 2015 og 2016.