EUX-elever bruger VR-teknologi i undervisningen

Frederik Walton, Gisli Berg Edwardson og Jacob Toft Hansen har brugt teknologien i kombination med opgaver fra tømreruddannelsen.

Et par sorte briller sidder fast om Frederik Waltons hoved og dækker hans øjne. I hånden holder han et joystick. Han bevæger hovedet op og ned og fra side til side, mens han går små forsigtige skridt rundt i klasselokalet. Sammen med sin gruppe afprøver han et par VR-briller.

Frederik, Gisli og Jacob er EUX-elever på Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier. Under deres skoleforløb har de både de obligatoriske fag på tømreruddannelsen og undervisning i fag på gymnasialt niveau.

Opgaven med VR-teknologien tester elevgruppen i det gymnasiale fag teknikfag. Her arbejder de med tegninger, som er lavet i SketchUp, et designprogram til at fremstille modeller i 3D.

EUX-eleverne har designet et sommerhus, og det er det, som Frederik får et indblik i med hjælp fra VR-teknologien.

"Det er mega spændende at arbejde med VR, for vi kan se vores tegninger størrelsen 1:1 og gå rundt i det og forbedre tegninger, hvis der er brug for det. VR-teknologien gør teknikfaget og tegneundervisningen mere spændende og giver en større motivation til også at gøre sig umage," siger Frederik Walton, der er i lære hos Tømrermester Søren Brødsgaard ApS.

 

Justeringer af detaljer

Det har taget gruppen knap 30 timer at tegne og designe sommerhuset, og med VR-teknologien får de nu mulighed for at gå helt ned i detaljen.

VR-brillerne viser nemlig indretning og materialevalg, som eleverne kan udskifte og tilrette efter smag og behov. Det gør også teknologien interessant i fremtidige opgaver, hvor feedback på tegninger er nødvendigt.

"Teknologien kan helt bestemt bruges til at sælge huse. Man kan vise det frem til potentielle købere, men også sælger. Vi har også selv set, at man kan bruge VR til at fremvise design og detaljer. Når et hus er designet, kan kunden se det efterfølgende og komme med kommentarer," fortæller Gisli og Jacob i fællesskab.

Udover VR-teknologien har EUX-eleverne også lavet energiberegninger, fundet lokalplaner og retningslinjer for at måtte bygge et sommerhus som det i deres opgave.