En god idé udviklede sig til en 3D-printet prototype af et måleværktøj og sikrede titlen som danmarksmester for fire industritekniker-elever fra Herningsholm.
Kasper Riber Meldgaard, Lasse Holten-Møller, Mircea Remus Vezure og Gustav Dorow Nørbygård fra grundforløbet på industriteknik-uddannelsen kan nemlig kalde sig vindere af den landsdækkende konkurrence i 3D-print.
"Vi er rigtig glade for at have vundet konkurrencen. Det havde vi overhovedet ikke regnet med, så vi blev meget overrasket," siger industritekniker-elev Lasse Holten-Møller.
Idé om orden og overblik
I løbet af uge 45 skulle eleverne udarbejde en kreativ og innovativ løsning ved at bruge 3D-printteknologien. Eleverne skulle forbedre eller reparere noget fra elevernes daglig og fagområde.
Det var her, de fire grundforløbselever fik idéen til et måleværktøj, der kan være med til at skabe overblik og orden på værksteder eller i firmabiler. Værktøjet kan nemlig bruges til let og hurtigt at aflæse størrelsen på eksempelvis et bor.
Dommerne var begejstret for elevernes tilgang til løsningen af konkurrencens opgave, og at de havde formået at udtænke en idé, der også kan gavne i andre håndværksmæssige fag.
Nye lokaler og mere kendskab
På Herningsholm er 3D-print blevet en større del af elevernes viden, da AM Learning Lab Herningsholm bidrager på skolens forskellige uddannelser med workshops om teknologiens fremtidige muligheder.
Netop AM Learning Lab Herningsholm er en af skolens store satsninger, som i januar kan invitere til indvielse af spritnye lokaler. Her får elever og virksomheder et mekka af 3D-printere og inspirerende undervisningsfaciliteter at boltre sig på.
DM-konkurrencen er blevet stablet på benene af Videnscenter for Håndværk, Design og Arkitektur og Videnscenter for Automation og Robotteknologi som led i at skabe mere interesse for teknologien hos erhvervsskoleelever.
"Det er vigtigt, at erhvervsrettede uddannelser omfavner teknologien og dens mange muligheder, hvis danske virksomheder ikke skal tabe konkurrenceevne og halte bagefter udlandet. Derfor er det vigtigt, at erhvervsskoleelever får kendskab til teknologien og dens muligheder, så de bliver rustet til fremtidens arbejdsmarked og kan se mulighederne i teknologien," siger Christoffer Boserup Skov, videnscenterchef hos Videnscenter for Automation og Robotteknologi.
Der var i alt 16 hold fra fem forskellige erhvervsskoler, som dystede om titlen, æren og præmien, som var en 3D-printer til hver af holdets deltagere.