Fra skoleprojekt til Netto-reklame

HTX Herning havde tirsdag den 20. januar besøg af tre tidligere elever forud for andetårselevernes arbejde med Science Cup

Birgitte Madsen, Daniel Amkær Sørensen og Lasse Nørgaard fortalte tirsdag den 20. januar andetårseleverne på HTX Herning om den idé, der startede som et teknologiprojekt til Science Cup for fem år siden, og som nu kan købes i Netto – smørkniven ”Spread to go”, der er en engangskniv med smør i håndtaget.

- Vi havde lidt krise over, hvad der skulle være vores idé. Så kom der en kammerat forbi, der havde købt et rundstykke med en lille pakke smør, men ikke havde nogen kniv. Vi begyndte at udvikle på idéen, klippe-klistrede og kunne heldigvis printe ud på 3D-printeren på HTX, siger Birgitte Madsen, der i dag læser fysik og matematik på Aalborg Universitet og underviser på et gymnasium.

Positiv feedback

Idéen udviklede sig for gruppen, der består af fem htx-elever. De opsøgte erhvervsrådet og fik input til den videre proces, der ville kræve en ansøgning om patent, der dengang kostede 300.000 kroner.

- Vi fik positiv feedback fra elever og lærere og fik lyst til at føre idéen ud i livet. Men vi havde ikke økonomien til at søge patent, siger Daniel Amkær Sørensen, der læser til civilingeniør inden for elektronik og it på Aalborg Universitet.

Gruppen kontaktede derfor udviklingsselskabet Imakers, der gik ind i projektet. Det betød, at gruppen måtte trække sig fra Science Cup for i stedet at kunne søge patent.

Fem år undervejs

Imakers rejste den fornødne kapital, stiftede virksomheden Novopack og søgte patent, der kom i hus efter to års ansøgningsproces. Derefter fulgte en længere udviklingsperiode med markedsundersøgelser med videre, og først fem år efter idéen opstod, kom det færdige produkt på butikshylderne.

- Vi har valgt den for os nemme løsning i forhold til, at vi har overdraget idéen til Imakers. Vi arbejder ikke selv med produktet, men har en licensaftale, så vi får en vis procentdel af overskuddet, siger Lasse Nørgaard, der læser til civilingeniør inden for maskin og produktion på Aalborg Universitet.

Smørkniven eller ”Spread to go” kan lige nu kun købes i Netto, men næste skridt bliver at få idéen solgt til bagerier og tankstationer.

”Spread to go” vandt 2. pladsen i Agro Business Parks innovationskonkurrence ved FoodExpo i 2012.