I fem uger har elever fra murer-, vvs-, elektriker- og tømrerafdelingerne samt fra byggekoordinatoruddannelsen arbejdet sammen om at bygge et større udsnit af et hus i et projekt, der skal styrke den faglige stolthed og det tværfaglige samarbejde.
- Idéen til det her projekt startede for et par år siden efter en snak om, hvordan vi kan lave de allerbedste erhvervsuddannelser. Jeg tror, at vi især skal arbejde på to vigtige elementer i forhold til fremtidens håndværkere. For det første skal vi øge stoltheden, og for det andet skal vi nedbryde faggrænserne, så vi bliver bedre til at samarbejde på horisontalt og vertikalt, sagde uddannelseschef Martin Lyhne Holmgaard til de godt 100 fremmødte elever, mestre og familiemedlemmer.
Uddannelseschefen havde også ros med til de elever, der havde deltaget i projektet.
- Jeg bliver stolt. Jeg bliver rørt. Det er hamrende godt gået. Vi laver det her projekt for at skabe godt samarbejde, og det har I klaret godt. Og så ser husene jo tilmed rigtigt godt ud.
Forkantsdanmark i det midtjyske
Med til afslutningen var også vicedirektør i BvB Paw Engsbye Rasmussen, der var med til at starte projektet op, da det kørte første gang i 2016.
- Ude i virkeligheden møder I jo de andre håndværkere. Det går galt, hvis I ikke kender hinandens præmisser og lærer at skabe værdi for hinanden. En ejendom skal ses som en helhed, og det er dejligt at se, at I her på Herningsholm Erhvervsskole har taget den her helhedstankegang til jer, måske som de første i kongeriget. Når elever kommer herfra, så kan de deres fag – og mere til, sagde han om projektet.
De mange besøgende fik efterfølgende mulighed for at kigge nærmere på de fem byggerier og få stillet sulten.
Det er anden gang projektet gennemføres på Herningsholm Erhvervsskole. Det er oprindeligt udviklet i samarbejde med BvB, Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse.