36 elevrådsrepræsentanter fra 9 folkeskoler i Herning Kommune varr tirsdag den 1. april samlet på Herningsholm Erhvervsskole for at deltage i en Elevrådsworkshop. På workshoppen skulle de 36 8. klasses elever diskutere tiltag, som kan være med til at give folkeskoleelever et bedre introforløb på erhvervsuddannelserne.
”Vi ønsker at få et indblik i elevernes oplevelse af det nuværende introforløb med bl.a. brobygning, som de lige har deltaget i. Derudover er vi meget interesserede i at få input til, hvordan vi kan give dem et endnu bedre billede af deres muligheder på en erhvervsskole. Vi har allerede et godt samarbejde med lærere, ledere og erhvervsskolen, men det er jo i sidste ende de unge, der i skal tage et valg om deres fremtid,” siger Marianne Rasmussen Rahbek, projektleder på Industrien som karrierevej.
På workshoppen diskuterede elevrådsrepræsentanterne i grupper, hvilke aktiviteter og tiltag var positive og negative over det nuværende forløb, og hvilke aktiviteter der kunne være en god ide at indføre. Ud fra ideerne udarbejder projektgruppen et spørgeskema, som alle øvrige elever får mulighed for at besvare, så billedet af folkeskoleelevernes ønsker kan blive så nuanceret som muligt.
Elevrådsworkshoppen blev afholdt som et led i Industrien som karrierevej, der er et treårigt tværfagligt projekt i Herning Kommune. Projektet er et samarbejde mellem Herning Kommune, de lokale virksomheder og Herningsholm Erhvervsskole om at fremme de unges valg af industrien som vejen til deres karriere.