Herningsholm-elever forsøger at gentage succes

Andelskassen besøgte onsdag den 15. november Herningsholm Erhvervsgymnasium til en undervisningsdag i entreprenørskab. Eleverne på et innovationshold deltager nu i konkurrencen ”Fremtiden Spirer” og har chancen for at vinde 15.000 kr. – en præmie, der sidste år blev vundet af elever fra netop Herningsholm.

I løbet af efteråret får en række jyske og fynske gymnasier besøg af VIA Center for Undervisningsmidler og Andelskassen til en interaktiv og anderledes skoledag. Her er samarbejde, entreprenørskab og problemløsning på programmet under overskriften ”Fremtiden Spirer”. Formålet med projektet er at puste til iværksætter-gløden hos de unge.

Onsdag den 15. november var det Herningsholm Erhvervsskole, som havde besøg af filialdirektør Ann Kongensgaard og erhvervsrådgiver Hans Fisker fra Andelskassen i Ikast og Rune Schou, fagkonsulent i entreprenørskab og innovation i undervisningen, som præsenterede eleverne for entreprenørens værktøjskasse.

Eleverne på et 1.g-innovationshold arbejdede i grupper med udfordringen: ”Kom med gode idéer – herunder konkrete forretningsidéer – til, hvordan der kan skabes vækst og arbejdspladser i dit lokale Danmark”. Eleverne gik til opgaven med stort engagement og fik mange gode idéer undervejs.

”Det var en fantastisk dag. Den gav et stort kreativt afbræk i den almindelige skoledag for vores elever. Humøret var højt, og nu tror jeg de giver den en skalle i resten af konkurrencen,” siger innovationsholdets underviser Henrik Graversen.

15.000 kr. i førstepræmie

Undervisningsdagen var nemlig første step i en innovationskonkurrence, der har en førstepræmie på 15.000 kr. Men eleverne på Herningsholm har mere end pengepræmien som motivation. Sidste års udgave af Fremtiden Spirer blev vundet af et hold fra skolen, og 1.g’erne skal nu forsøge at gentage succesen. Og der er mere end pengene at kæmpe for. Sidste års vindere kiggede forbi på undervisningsdagen og fortalte begejstret, at de i forløbet havde lært meget og fået inspiration fra succesfulde erhvervsfolk, der medvirkede som dommere i konkurrencen.

Efter undervisningsdagen producerer eleverne videoer, som præsenterer deres idéer på kreativ vis. Et lokalt dommerpanel vælger den bedste video, og den dyster efterfølgende mod projekter fra de andre deltagende gymnasier via en afstemning på websitet fremtidenspirer.dk. De tre projekter, der høster flest stemmer, mødes i en finale, hvor den endelige vinder kåres.