Herningsholm er ny klimaerhvervsskole

Regeringen har udpeget Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier som en af landets tre nye klimaerhvervsskoler.

Sammen med Rybners i Esbjerg og TEC i hovedstadsområdet skal skolen være med til at sikre, at erhvervsskoler og elever i hele landet er på forkant med den grønne omstilling.

De tre klimaerhvervsskoler udpeges til at specialisere sig i et eller to områder i relation til konkrete klimaudfordringer.

Herningsholm skal være klimaerhvervsskole inden for klimavenligt landbrug og bæredygtigt byggeri, Rybners inden for omlægning af energisektoren og TEC inden for grøn transport.

 

Ser frem til bredt samarbejde

”Med udpegelsen som klimaerhvervsskole er der blevet vist os stor tillid, som det ligger os meget på sinde at leve op til. Vi vil gå til opgaven med ydmyghed og stolthed og ser frem til at indgå i dialog med erhvervsskoler, faglige udvalg, videnscentre og i det hele taget alle interessenter rundt om uddannelserne og erhvervene. Kun ved at trække i samme retning og lytte til forstandige undervisere og eksperter kan vi lykkes,” siger direktør for Herningsholm Erhvervsskole & Gymnasier, Allan Andreasen Kortnum og uddyber:

”Byggeriet gennemgår en stor forvandling inden for klimaforbedrende indsatser, hvor renovering, genbrug og mindre materialespild bliver stadig vigtigere. Der eksperimenteres også med nye arbejdsformer og materialer. Landbruget har udviklet sig gentagne gange gennem de seneste 150 år, og nu står vi over for en ny epoke. Det kræver dygtige landmænd at håndtere den grønne omstilling. Som klimaerhvervsskole kan vi på begge områder for alvor sætte skub i indsatsen.”

 

Fra 3D-print og helhedslæring til nybygget landbrugsskole

Inden for byggeri forventer Herningsholm at arbejde med ny teknologi inden for blandt andet 3D-print af for eksempel huse, genbrugsbyggematerialer, renovering, naturmaterialer. Skolen vil arbejde med teknologi og udvikle undervisning, der kan bidrage til at mindske byggeskader og materialespild inden for byggebranchen ved at udvikle forløb, hvor elever fra forskellige skoler og på tværs af uddannelser inden for byggeriet skal samarbejde og få bedre indblik i hinandens fag og hele byggeprocessen.

Inden for landbrugsområdet får skolen blandt andet mulighed for at arbejde med ny robotteknologi, automatisering og droner inden for præcisionslandbrug, bedre udnyttelse af landbrugsarealer og regenerativt landbrug – en bæredygtig landbrugspraksis med fokus på at genopbygge og styrke jordens sundhed og biodiversitet. Rammen for aktiviteterne og investeringerne vil være den nye bæredygtige landbrugsskole, landets første nybyggede landbrugsskole i næsten 40 år, som Herningsholm er ved at opføre.

 

Vil styrke uddannelsen af alle faglærte

Udpegelsen af tre klimaerhvervsskoler markerer et vigtigt skridt i Danmarks vej mod en mere bæredygtig fremtid og vil styrke erhvervsskolernes rolle i denne omstilling.

”Den grønne omstilling giver masser af gode jobs til faglærte. Det er fantastisk. Men det stiller også nye krav til vores erhvervsskoler. Der er behov for nye maskiner, efteruddannelse af lærerne og undervisning i ny grøn teknologi. Regeringen har derfor afsat et historisk højt beløb til at hæve kvaliteten på erhvervsuddannelserne. De skal bruges klogt,” siger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye.

Der er afsat 105 mio. kr. årligt i 2024-28 og 30 mio. kr. derefter til at drive og etablere de tre klimaerhvervsskoler.

”Dygtige faglærte med de rette kompetencer er en væsentlig forudsætning for, at vi kan lykkes med vores ambitioner for den grønne omstilling. Nu udpeger vi så tre klimaerhvervsskoler, der skal gå forrest og fungere som stærke drivkræfter inden for den grønne omstilling på tværs af alle erhvervsskoler,” siger økonomiminister Stephanie Lose.

 

Klimaerhvervsskolernes overordnede rolle

De tre klimaerhvervsskoler skal fungere som drivende kræfter for udviklingen på tværs af alle erhvervsskoler og udbydere af arbejdsmarkedsuddannelser og skal sprede ny viden til alle erhvervsskoler i landet. De skal være med til at udvikle og formidle nye undervisningsforløb, iværksætte forsøg med udvikling og afprøvning af nye erhvervs- og arbejdsmarkedsuddannelser og fag. Desuden skal de bidrage til faglig opkvalificering af undervisere, så elever og kursister får nyeste viden inden for nye teknologier og nye arbejdsmetoder inden for grøn omstilling.

For at løfte det formål skal klimaerhvervsskolerne investere markant i grønne og nytænkende fysiske rammer og udstyr, der vil markere dem som uddannelsesinstitutioner med høje ambitioner inden for den grønne omstilling.