Kreative problemknusere
I løbet af tre intense dage, hvor det vante skolearbejde var lagt til side, fik eleverne fra 7. a på Herningsholmskolen mulighed for at være kreative problemknusere på et projekt udformet i samarbejde mellem Herning Bibliotekerne, Herningsholm Erhvervsskole og Herningsholmskolen.
Herning Bibliotekerne har et stort ønske om at blive Danmarks førende digitale bibliotek for unge. Men biblioteket oplever, at der ikke er særligt mange unge, der reelt kender til tilbuddene, eller benytter sig af dem.
Det er her 7. a kom ind i billedet, for biblioteket havde brug for deres hjælp til, hvordan det på en både smart og interessevækkende måde kunne højne de unges kendskab til de mange digitale tilbud på stedet.
Eleverne fik frie hænder, men det var dog et krav, at der i deres løsningsforslag skulle indgå et fysisk produkt, som biblioteket ville kunne udlevere for at vedholde opmærksomheden på de digitale tilbud.
I løbet af processen fik eleverne blandt andet viden om, hvordan man kreere en app, og faglærer på Herningsholm Erhvervsskole, Thomas Clausen, lærte eleverne om 3D print og gav en indføring i 3D konstruktionsprogrammet SolidWorks, så eleverne selv kunne lave deres egne 3D print til brug i deres endelige produktfremlæggelse.
God læringsproces
Eleverne fremlagde i grupper deres løsningsforslag, som blandt andre kreative påfund indbefattede et uhyggeligt Halloween-QR-kodeløb rundt på biblioteket og en grundig gennemtænkt facebookside ved navn Elektroteket, som på spændende vis skulle oplyse om bibliotekets digitale tilbud og samtidig lede de unge ind på bibliotekets hjemmeside.
En dommerkomite bestående af to lærere og bibliotekets læringschef tog flittigt notater til brug til votering og kåring af vinderne.
-Det har været en utrolig læringsproces for eleverne. De har været virkelig presset undervejs, men har samlet sig op igen. Udfordringen bestod særligt i at turde søsætte de vilde ideer og tænke innovativt, fortæller lærer for 7. a, Rasmus Bergstedt.
Anne Nees, der er skoleleder på Herningsholmskolen, var glad for samarbejdet, og hun mente at projektet havde været et godt fremstød for både bibliotek og erhvervsuddannelserne på Herningsholm Erhvervsskole.
Anna Nees mente dog også, at man med fordel kunne have kørt et intenst 24 timers forløb, sådan at eleverne hele tiden bliver i processen.
-Det kan være svært at afbryde en kreativ proces for så at skulle tage tråden op igen næste dag, som hun siger.
Efter fremlæggelserne var der biografbilletter til det vindende hold og goodiebags til de andre deltagere.