Herningsholm Erhvervsgymnasium lagde lokaler til, da InnovationWeek 2014 løb af stablen. InnovationWeek er et event for alle 2. årselever på HHX, HTX og en klasse fra EUX(bygge og anlæg).
Tværfagligt samarbejde
Eleverne blev blandet og arbejdede sammen på tværs af studieretninger på forskellige erhvervscases, som ni virksomheder kom og præsenterede om torsdagen.
Casene var indbyrdes meget forskellige, eftersom virksomhederne repræsenterede forskellige erhvervsområder såsom bankvæsen, kulturliv, oplevelsesturisme, sport og regnskab. Men analyse, idegenerering, formidling og godt samarbejde var i alle tilfælde kompetencer, som eleverne havde brug for i deres arbejde
Forretningsudviklingsingeniører fra AU-HIH-universitetet var blevet hyret til at kickstarte den kreative proces, og undervejs i forløbet kunne grupperne , hvis de var kørt fast, søge hjælp hos elever med uddannelse i procesguidning.
Mads Buhl, der går på Innovationslinjen på HHX, Nikolaj Sand, der går på Teknologilinjen på HTX og Jacob Kristensen, der går på Bygge-og Anlægslinjen på EUX udgjorde sammen en af de tværfaglige grupper. De arbejdede sammen på en case om, hvordan man kan skabe bedre flow i Midtbyen i Herning.
-Jeg synes vi har været gode til at bruge hinandens faglighed og kompetencer, siger Mads Buhl.
De var alle i gruppen enige om, at det havde være spændende at arbejde med casen og prøve at arbejde sammen på tværs af studieretninger.
-I vores case indgår der elementer, som helt klart gør det til en fordel, at vi hver især kan bidrage med viden inden for forskellige områder som innovation, teknologi, men også byggeteknisk viden, som jeg har med fra mit studie, siger Jakob Kristensen.
Tæt kontakt med virksomhederne
Virksomhederne var nysgerrige efter at høre de unges inputs.
-Jeg ser meget frem til at høre, hvordan grupperne, der har fået vores case, mener fremtidens bank vil komme til at se ud. Og så glæder jeg mig til at få gode inputs til, hvordan vi som bank kan holde på kunderne, også i fremtiden. Arrangementet er jo også en mulighed for os til at promovere os som bank og måske kommende arbejdsplads for nogle af de unge, siger erhvervskundechef, Poul Krath Damtoft fra Spar Nord.
Efter at eleverne havde præsenteret deres ideer, spillede den danske rap duo TaranI, mens virksomhederne voterede for at finde den gruppe, der efter deres mening, var kommet med det bedste løsningsforslag.