- Fernisering handler om, at man skal se noget, og i dag skal vi se 44 designmøbler, som eleverne i 4. klasse har lavet. Bag hver eneste er der en idé.
Sådan lød det fra sløjdlærer Conni Voldum, da 44 designstole blev vist frem ved en fernisering på Skalmejeskolen i Sunds. Samtidig med ferniseringen af de små stole, blev en kæmpestol, som snedkerafdelingen har produceret til skolen, officielt indviet.
Besøg hos snedkerafdelingen gav inspiration
Møblerne er resultatet af et besøg på Herningsholm Erhvervsskoles snedkerafdeling.
- Da vi besøgte Herningsholm Erhvervsskole, lærte vi, at man skal bruge tre ting for at kunne designe. Man skal have en idé, et stykke papir og en blyant, siger Connie Voldum, der har været primus motor for samarbejdet imellem Skalmejeskolen og Herningsholm Erhvervsskole.
Under besøget fik 4.klasserne et oplæg om design og derefter et godt indblik i snedkerafdelingens værksted, computere og maskiner.
- Vi så, hvordan man gør i dag. Det er ikke, som vi arbejder i sløjdlokalet med løvsave, hvor klingerne knækker. Nej, man taster på en computer, og så kommer der et produkt ud af en stor maskine, siger Conni Voldum.
Tyvstart på det nye fag
Fra 2016 bliver faget håndværk og design obligatorisk i folkeskolen. Faget er en erstatning for håndgerning og sløjd, og Skalmejeskolen i Sunds har som forsøgsskole tyvstartet og afprøvet faget i dette skoleår.
Til det har de fået lidt hjælp og inspiration fra snedkerafdelingen på Herningsholm Erhvervsskole, og mandag blev projektet afsluttet med en fernisering på Skalmejeskolen, hvor de 4. klasser, der har prøvet faget af i år, skulle vise deres små stolemodeller frem.