I denne uge afslutter elever fra tømrer-, murer- og vvs-energiuddannelsen et tværfagligt projekt, hvor de i de seneste fem uger har arbejdet sammen om at bygge et udsnit af et hus. I modsætning til deres øvrige projekter, som foregår rundt i afdelingerne, er de mødtes på neutral grund og har hver især givet deres faglige indspark på det samme byggeri.
- Det har været sjovt at samarbejde med de andre. Vi har for eksempel holdt byggemøder med tømrerne og vvs’erne, så vi har fået indblik i, hvordan de håndterer deres arbejde, siger murer Stefan Bay.
Sammen med sine klassekammerater på hovedforløb 4 har han været ansvarlig for at opbygge en ydermur med vinkel og lægge badeværelsesfliser. Efter murernes arbejde, er tømrerne rykket ind for at sætte spær og lave undertag.
- Det er meget virkelighedsnært at arbejde på den her måde. Det er sjovt med de udfordringer, vi får. Alt, for eksempel højderne, skal jo passe sammen, siger Simon Madsen, der er i gang med hovedforløb 2 på tømreruddannelsen.
Både murere og tømrere er positive over for projektet, som de kun kan anbefale at bruge fremover.
- Det er anderledes end den måde, vi plejer at arbejde på. Det er godt at prøve, hvordan man gør det i den virkelige verden, siger murer Stig Skov.
Fælles forståelse er vejen frem
Det virkelighedsnære samarbejde mellem fagene er netop omdrejningspunktet i projektet, fordi det skal være med til at ruste eleverne bedst muligt til at håndtere de udfordringer, de møder på byggepladserne. Her opstår de byggetekniske problemer nemlig ofte, når faggruppernes arbejde krydser hinanden, og så er en fælles forståelse og fælles indsats nødvendig for at sikre et godt resultat.
- Vi har valgt at indgå i projektet, fordi vi finder det utrolig vigtigt, at fremtidens håndværkere er i stand til at samarbejde på tværs af faggrænser. Vi tror på, at vi med projekter som dette kan være med til at vise fremtidens håndværkere, at vi er bedst, når vi er sammen. Samtidig vil vi med projektet øge elevernes evne til at tænke selvstændigt og reflektere, siger uddannelseschef Martin Lyhne Holmgaard.
Bag projektet står BvB (Byggeskadefonden vedrørende Bygningsfornyelse), der er initiativtager til en tænketank, der har udviklet projektet. Ud over Herningsholm Erhvervsskole har Syddansk Erhvervsskole, Roskilde Tekniske Skole og Erhvervsakademiet Lillebælt også deltaget i projektet. Skolerne har selv defineret projektforløb og opgaver, men ambitionen er dog fælles; at udvikle en ideel undervisningsmodel, der er et supplement til den rent fagfaglige læring, og som alle landets erhvervsskoler kan benytte og lade sig inspirere af. Grundejernes Investeringsfond, GI har givet økonomisk støtte til at gennemføre projektet. |