I Aulaen på Herningsholm Erhvervsskole sidder en stor gruppe unge klar til at starte på en erhvervsuddannelse, hvor ikke alt er, som det plejer at være. De er nemlig startet på Grundforløb 1, som er blevet ændret efter erhvervsskolereformen.
For eleverne betyder det, at de starter med to ugers introforløb, hvor de bliver introduceret til de forskellige fagretninger, Herningsholm Erhvervsskole tilbyder.
Herefter vælger eleverne sig ind på en fagretning, der svarer til deres interesseområde. En fagretning præsenterer forventninger, krav og arbejdsprofil for 3-8 forskellige uddannelser. I løbet af de næste 18 uger arbejder eleverne også praktisk med de uddannelser, der er knyttet til den enkelte fagretning.
Formålet med de brede fagretninger er at give eleverne indblik i mere end én uddannelse, hvilket skal være med til at gøre eleverne klogere på, hvilken uddannelse de skal vælge.
Efter de første 20 uger starter eleverne på Grundforløb 2, hvor de begynder på de fagspecifikke fag inden for den uddannelse, de har valgt. Elever, der er mellem 18 og 25 år og/eller har en elevplads, starter direkte på Grundforløb 2.
Flere af de nye erhvervsskoleelever ved allerede, hvilken uddannelse de ønsker at tage, men ser Grundforløb 1 som en god mulighed for at møde de nye kammerater.
- Jeg tror, at det er en god måde at lære de andre at kende på, siger Christian Mikkelsen på 17 år, der regner med at uddanne sig til murer.
Der er dog også de elever, som er i tvivl. Flere har besøgt Herningsholm Erhvervsskole i forbindelse med brobygningsarrangementer, men er glade for at opleve en palet af uddannelser for at blive helt sikre i deres endelige valg.