36 deltagere fra forskellige dele af landet var mødt op for at få gode råd til, hvordan man finder og plejer talenter. Kursisterne kom primært fra bygge og anlægsuddannelserne, men også faglærere fra andre uddannelser såsom glarmester og medie og kommunikation var repræsenteret.
Fokus på de dygtige elever
Interessen og motivationen var helt i top hos kursisterne til kurset for talentudviklere. Fire erhvervsskoler, heri blandt Herningsholm Erhvervsskole, har arbejdet sammen om talentudvikling, og det var de foreløbige erfaringer herfra, som kursisterne havde mulighed for at få del i.
En af oplægsholderne på kurset var landstræner for murerfaget Finn Pedersen. Han fremførte, at den store interesse for kurset i talentudvikling skal ses på baggrund af den forestående reform af erhvervsskolerne.
-Mange skoler ser det som et kvalitetsløft, at der nu bliver fokuseret mere på de dygtige elever, sagde han.
Finn Pedersen mente desuden, at erhvervsskolerne burde lade konkurrenceelementet indgå i den daglige undervisning som en motivationsfaktor.
-I de rette proportioner selvfølgelig. Men det er da en af måderne, hvorpå man kan opprioritere de dygtige elever, tilføjede han.
Netværk og vidensdeling
Dorthe Schrøder, der havde taget rejsen fra Aarhus, hvor hun til daglig underviser på Aarhus Tech, understregede ligeså vigtigheden af, at de motiverede og fagligt dygtige elever ikke bliver glemt.
-Vi burde have langt mere fokus på de dygtige elever, sagde hun.
Dorthe Schrøder fremhævede i øvrigt, at mødet med de andre kursister og den frugtbare udveksling af ideer deltagerne imellem var det, hun fandt mest værdifuldt.
En anden, der havde valgte at deltage i kurset, var Jørgen Laugesen, til daglig faglærer på bygnings-og møbelsnedker-uddannelsen på Herningsholm Erhvervsskole.
Nye værktøjer og erfarne undervisere
Jørgen Laugesen mente, at det var et rigtig godt og relevant program, han og de andre kursister kom igennem i løbet af de to dage.
- Kurset har givet mig nye værktøjer til, hvordan man spotter og coacher talenter. Redskaber man også kan bruge i sit daglige virke som underviser, udtalte Jørgen Laugesen.
Formålet med kurset var, at det skulle ruste deltagerne til at kunne varetage talentudviklingen på deres egne uddannelsessteder.
Kursets indhold bestod af en blanding af oplæg, workshops og diskussion med fokus på, hvordan man spotter talenter, hvordan man kan få undervisning og konkurrence til at forenes, og så på coaching og hvorledes det kan indgå som et redskab i talentudviklingen.
Læs mere