Trods nedlukning og onlineundervisning det meste af vinteren har førsteårseleverne på HHX og HTX haft held med at gennemføre det fælles studieområdeprojekt på tværs af uddannelserne – blot i en virtuel udgave.
Studieområdeprojektet er et 30 timers flerfagligt projekt med fagene dansk, samfundsfag, afsætning, biologi og innovation/teknologi, som har deltagelse af både HHX- og HTX-elever.
Onsdag den 5. maj kunne den samlede vinder af projektet efter mange måneders hjemsendelse endelig få overrakt præmien, som er biografbilletter.
Oppe imod 10 andre projekter
I opgaveformuleringen lød det: "I skal i jeres grupper omsætte jeres viden til forslag til løsninger, der kan forbedre bæredygtigheden fx i form af produkter eller forslag til tiltag, der forbedrer bæredygtigheden."
Til at begynde med kårede underviserne i hver af de deltagende klasser en lokal vinder, og disse blev herefter sendt til en dommerkomité, som efter gennemsyn af de 11 vinderprojekter kårede gruppen fra HHX-innovationsklassen 1. g, herunder Kristoffer Lundhøj Klausen, Nicolas Rasmussen, Linnea Olsen og Caroline Skaaning Linnebjerg, som den samlede projektvinder.
Stof som isolering
Gruppens idé går ud på at anvende reststof fra tøjproduktion som isolering, så det ikke går til spilde. Projektet har gymnasieeleverne kaldt for Isostain.
"Idéen bag Isostain kom ved, at Kristoffers far arbejder i tøjbranchen og fortalte, at man i tøjbranchen havde dette skjulte problem. Dernæst begyndte vi at lede efter et produkt, hvor vi ville kunne bruge alt reststoffet, så der ikke længere var noget, som skulle brændes. Dermed kom vi i tanke om isolering," lyder det fra vindergruppen, der har været begejstrede for at arbejde med projektet.
"At arbejde med projekt bæredygtighed har været meget spændende, da det er noget, som folk snakker om, men ikke alle gør noget ved. Man begynder at tænke over problemet og undersøge, hvad man kunne gøre for gøre ting mere bæredygtige og dermed bedre for vores klima," fortæller gruppen, der samtidig har taget deres idé med videre i konkurrencen Blue Ocean.
Veltilrettelagt pitch
Underviser Dorte Jensen supplerer med begrundelsen for, at netop Isostain endte med at vinde:
"Efter evaluering af præsentationerne i 1. g fremstår Isostain som den samlede vinder. I en veltilrettelagt pitch præsenteres isoleringsproduktet Isostain, der adresserer problemstillingen om pre-consumer waste. Gennem præsentationen formår gruppen på fornuftig vis at inddrage relevant teori i behandlingen af både problemstilling og løsning. Samtidig formår gruppen at uddybe og forsvare deres løsning i den efterfølgende klassediskussion."