Med tiden 5 minutter og 22 sekunder vandt Janni Kristensen, Anders Hansen og Esben List SkoleSkills på Nørre Snede Skole. De er nu kvalificerede til finalen, der finder sted på Torvet i Herning den 5.september.
Taktisk havde holdet besluttet at starte med hver sin opgave og tage det stille og roligt. Janni Kristensen tog ansvaret for el-opgaven, selvom hun aldrig havde prøvet det før.
- Jeg synes, det var sjovt og spændende at lære noget ny. Det sværeste var nok at få de tre små ledninger ind i hullerne. Men jeg prøvede mig frem, siger hun.
Patrick Østergård kom på andenpladsen sammen med sit hold, og også han måtte kæmpe med el-opgaven.
- Det gik ikke så godt. Jeg fik stress pga. presset, så jeg fik den ikke samlet som jeg ville fra starten. Det sværeste var at få det til at passe med ledningernes længde, siger han.
Begge var meget positive overfor konkurrencen, og generelt var konkurrencen præget af opbakning og god stemning.
- Det har været sjovt og spændende. Det er ikke noget, man prøver hver dag, siger Patrick Østergård.
Set fra klasselærerens synsvinkel var det også en god oplevelse. Carina Hansen er klasselærer for 9.a, og hun synes, at konkurrencen er en del af at kende mulighederne for uddannelse.
- Eleverne skal prøve lidt af hvert. Det er svært at vide, hvad man vil, når man går i 9.klasse. Og vi får som lærere også lettere ved at snakke med forældre om uddannelse, når vi har set, hvad eleverne kan. Især nogle af eleverne har overrasket mig i dag, siger hun og tilføjer, at hun gerne ser, at skolen deltager igen næste år.
Ungdommens Uddannelsesvejledning var også repræsenteret i form af vejleder Ole Bertelsen. Han ser konkurrencen som en måde at give erhvervsuddannelserne en velfortjent prestige.
- Overordnet er det godt, at vi får sat spot på de praktiske uddannelser. Det er et område, der desværre er gledet lidt ud af folkeskolen. Under konkurrencen får vi nogle andre talenter frem, og jeg håber, at der i fremtiden bliver mere plads til den slags i skoletiden, siger Ole Bertelsen, der glædede sig over elevernes indsats i konkurrencen.